Visualisera greppbrädan

Hitta toner med hjälp av hela och halva steg

För att enklare kunna förflytta sig över gitarrens greppbräda är det väldigt viktigt att förstå avståndet mellan varje ton. 

Att förstå förhållandet mellan tonerna på greppbrädan

Gitarren är uppdelad i tolv band för varje oktav. Att flytta upp ett band i taget på gitarren innebär att man flyttar upp ett halvt steg i taget. Ett helt steg är däremot två band på gitarren. 

 

Mellan tonerna A, B, C, D, E, F, och G är mellanrummet från varje ton olika stort. I de flesta fall är det ett helt steg mellan varje ton men det förekommer också att det endast är ett halvt steg mellan några av tonerna. Detta är mellan tonerna B och C samt E och F. Se tabellen nedan:

 

A  —-> B

B —-> C

C —-> D

D —-> E

E —–> F

F —–> G

G —–> A

Helt steg

Halvt steg

Helt steg

Helt steg

Halvt steg

Helt steg

Helt steg

 

Helt steg = två band på greppbrädan

Halvt steg = ett band på greppbrädan

Att lära sig tonerna på en sträng i taget

Vi kommer först att börja lite enklare och försöka förstå en sträng i taget. För att hitta tonerna A till G passar det bra att börja med A – strängen, eftersom den öppna strängen är tonen A. Efter A tonen kommer alltså B tonen och enligt tabellen ovan är det ett helt steg mellan A och B. Det innebär alltså att B tonen ligger på andra bandet på A-strängen. Från B till C däremot är det endast ett halvt steg och då går vi endast ett band upp. Se bilden nedan för att förstå hur varje ton förhåller sig till varandra:

 

Att känna till toner på flera strängar

Hitta samma ton på flera strängar

På gitarren går det att spela samma ton på flera olika strängar. Gitarrspelandet underlättas väldigt mycket när man vet vart alla toner finns på varje sträng. Detta är grunden till att utveckla djupare förståelse för vad man faktiskt spelar för något i exempelvis ackordspel eller melodispel. En väldigt bra övning för att bemästra detta är att välja en ton och spela den på varje sträng.

 

Bilden nedan visar ett exempel på vart tonen F finns någonstans på alla 6 strängar (bilden innehåller inte några F-toner efter 12:e bandet).

(Strängen längst upp på bilden är den höga E-strängen. Strängen näst högst upp är B strängen o.s.v). 

Hitta korta melodier på flera olika strängar

Eftersom man kan spela samma ton på flera olika strängar går det även att spela samma melodi på flera olika strängar. Ett bra exempel på en kort melodi som man kan hitta på flera olika strängar på gitarren är i låten “Hey Jude” med Beatles. Då de sjunger “Hey Jude” består melodin utav två toner (tonen C under “hey” och tonen A under “Jude”). Om vi ska hitta melodin till orden “Hey Jude” på alla strängar över greppbrädan kommer det att se ut som bilden nedan:

Hitta oktaver

En oktav är samma ton som föregående ton fast i högre eller lägre tonhöjd. På gitarren finns exempelvis oktaven till vardera öppen sträng på det tolfte bandet. Det går att hitta oktaver på flera ställen på greppbrädan och det är väldigt praktiskt att känna till var de befinner sig någonstans. Det finns ett visst mönster som är väldigt bra för att kunna identifiera oktaver, vilket går ut på att man väljer en ton, går upp två strängar och två band från den tonen för att hitta oktaven. Detta mönster är markerat på bilden nedan: 

 

Detta mönster går även att använda för låga E-strängen och D-strängen.

© 2024 Gitarrlektioner Lidingö All rights reserved

Bemästra gitarrens tre första band

Ett av de främsta målen inom greppbrädes-visualisation är att bemästra hela greppbrädan och därmed kunna spela melodier och ackord vart vi vill.

 

Till en början kan det dock kännas väldigt krångligt att försöka förstå hela greppbrädan då det är väldigt många toner att hålla koll på. I detta kapitel kommer vi därför att gå djupare in på just gitarrens tre första band och lära oss hur man med bara dessa tre kan spela användbara ackord och melodier. 

Hitta toner på gitarrens tre första band

 

Alla toner från A till G går att hitta på de tre första banden på de olika 

strängarna och du kan se tonerna markerade på bilden nedan:

 

Spela melodier på de tre första banden

Inom detta tonförråd kan man hitta flera melodier till låtar som man känner igen. Vi är något begränsade i tonhöjd då vi inte har åtkomst till hela gitarrens greppbräda, samtidigt finns dock exempelvis E, F, och G-tonen i hela tre oktaver.

Här kommer två exempel på melodier som kan spelas med de tre första banden:

 

Love me tender

G – C – B – C – D – A – D

 

C – B – A – B – C

 

Blinka lilla stjärna

G – G – D – D – E – E – D

 

C – C – B – B – A – A – G

Spela ackord på de tre första banden

Genom att ha förståelse över var tonerna A, B, C, D, E, F och G finns på de tre första banden kan man hitta flera ackord. Några av ackorden som går att spela med dessa toner på de tre första banden är: Am – Bm7-5 – C – Dm – Em – F – G. Detta är alla treklanger som finns i tonarten Am och det går alltså att spela alla dessa ackord med bara tre band!

 

För att spela dessa ackord behöver man först veta vilka toner som ackorden innehåller och därefter spela alla tonerna samtidigt. Varje ackord innehåller tre toner och här kommer en lista på vilka toner varje ackord innehåller:

Am

A

C

E

 

Bdim

B

D

F

 

C

C

E

G

 

Dm

D

F

A

 

Em

E

G

B

 

F

F

A

C

 

G

G

B

D

Oftast när man spelar ackord på gitarr brukar man spela fler än tre toner samtidigt (se ackord tabeller nedan). Exempelvis i ackordet C dur spelas fem toner samtidigt men ackordet består alltså utav tre olika sorters toner, d.v.s C, E och G. Det är bra att känna till att det endast krävs tre toner för att spela ackorden, utöver dessa fungerar de ytterligare tonerna som extra toner som har sitt syfte i att skapa ett fylligare ljud.

Behöver du ytterligare hjälp med ditt gitarrspelande?

Hitta C-dur och A-moll skalan över hela halsen

C-dur och A-moll skalan är de två skalor inom musik som inte innehåller några toner med förtecken och de är därför relativt enkla att hitta och analysera.

Hitta dur skala på en sträng

Det enklaste sättet att hitta en durskala på en sträng är att följa formeln för durskalan. Formeln för en durskala är följande: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7. 

 

Något som är väldigt viktigt att förstå med denna formel är att det är ett helt steg mellan varje ton i skalan, förutom på två ställen i skalan. Dessa är vid 3 – 4 och 7 – 1, där är det endast ett halvt steg mellan tonerna. Detta innebär att vi har följande:

 

1 —→ 2

2 —> 3

3  —> 4

4 —> 5

5 —> 6

6 —> 7

7 —> 1

Helt steg

Helt steg

Halvt steg

Helt steg

Helt steg

Helt steg

Halvt steg

 

Här kommer några exempel på durskalor med dess toner:

 

C dur

C —> D

D —> E

E —> F

F —> G

G —> A

A —> B

B —> C

Helt steg

Helt steg

Halvt steg

Helt steg

Helt steg

Helt steg

Halvt steg

D dur

D —> E

E —> F#

F# —> G

G —> A

A —> B

B —> C#

C# —> D

Helt steg

Helt steg

Halvt steg

Helt steg

Helt steg

Helt steg

Halvt steg







E dur

E —> F#

F# —> G#

G# —> A

A —> B

B —> C#

C# —> D#

D# —> E

Helt steg

Helt steg

Halvt steg

Helt steg

Helt steg

Helt steg

Halvt steg

 

Genom att välja en tonart och applicera formeln går det att orientera sig fram på greppbrädan och identifiera hela skalan.

Hitta moll-skala på en sträng

När man letar upp mollskalor måste man däremot följa en annan formel som ser ut enligt följande: 1 – 2 – b3 – 4 – 5 – b6 – b7

Detta innebär att tonen 3, 6 och 7 är sänkta (med ett sänkningstecken). 

 

(Anledningen till att just mollskalan betecknas med sänkta toner “b”istället för att durskalan betecknas med höjda toner “#” beror på att man alltid utgår från durskalan som grund när man analyserar skalor. Därmed är durskalan betecknad med de vanliga siffrorna och alla andra skalor (det finns fler än dur och moll) utgår från durskalan).

 

Ett praktiskt exempel på hur man kan förändra en skala från dur till moll med hjälp av denna moll-formel är enligt följande, detta exempel är i C. 

 

C-dur

C

D

E

F

G

A

B

1

2

3

4

5

6

7

 

C-moll

C

D

Eb

F

G

Ab

Bb

1

2

b3

4

5

b6

b7

Observera att den tredje, sjätte och sjunde tonen i skalan sänks i och med att dessa toner är sänkta i formeln för mollskalan.

 

Här kommer några exempel på mollskalor och dess toner:

 

Cm

C – D

D – Eb

Eb – F

F – G

G – Ab

Ab – Bb

Bb – C

Helt steg

Halvt steg

Helt steg

Helt steg

Halvt steg

Helt steg

Helt steg

Dm

D – E

E – F

F – G

G – A

A – Bb

Bb – C

C – D

Helt steg

Halvt steg

Helt steg

Helt steg

Halvt steg

Helt steg

Helt steg

Em

E – F#

F# – G

G – A

A – B

B – C

C – D

D – E

Helt steg

Halvt steg

Helt steg

Helt steg

Halvt steg

Helt steg

Helt steg

 

Identifiera fler C-durskalor

Så småningom brukar man som gitarrist uppleva ett behov av att bryta sig ur en skala som är begränsad över ett visst antal band eller enskilda strängar. Att öva på att spela skalor både horisontellt (t. ex på en sträng i taget) och vertikalt (t. ex gitarrens tre första band) gör att man gradvis börjar lära sig att bryta sig ur begränsningar och börja förstå skalan över hela halsen. Gitarrspelandet blir då både mer kreativt, intressant och mer musikaliskt när man behärskar förmågan att spela skalor över hela greppbrädan. 

 

När man förstår formeln för durskalan kan man hitta fler C dur skalor över greppbrädan om man börjar på en C ton och därifrån applicerar formeln.

Nedan kommer ett exempel på olika ställen på greppbrädan där C-dur skalan finns:

(På denna bild är C-dur skalan markerad på fyra olika ställen).

Knyt ihop skalorna med varandra

När man börjar hitta C-dur skalan på fler ställen över halsen kommer man fram till att man inte längre behöver vara begränsad till en C-durskala. Det är möjligt att knyta ihop flera skalor för att istället se det hela som en stor C-dur skala, som sträcker sig över ett bredare område av gitarrhalsen:

 

Pentatonisk skala

Pentatoniska skalor är väldigt populära och används mycket för att improvisera melodier med. I blues och rock används de ofta för att improvisera fram “licks”, vilket är fraser / melodier som brukar spelas med en kreativ frasering.

Uppbyggnad av pentatonisk skala

Ordet “penta” kommer från grekiska och betyder fem. Den pentatoniska skalan innehåller därmed fem toner, till skillnad från en vanlig dur- eller moll skala som innehåller sju toner. 

 

Formen för en pentatonisk skala är följande:

I moll: 1 – b3 – 4 – 5 – b7

(Bilden nedan visar en Am pentatonisk skala: (de svarta prickarna visar vart du ska spela).

I dur: 1 – 2 – 3 – 5 – 6 (Bilden nedan visar en A-dur pentatonisk skala).

Hitta pentatoniska skalor i flera tonarter

Det är viktigt att kunna transponera alla skalor till en annan tonart, för att undvika att man som gitarrist är begränsad till en eller ett fåtal tonarter. Det brukar oftast ta lång tid att lära sig spela fritt i alla tonarter men ett enkelt sätt att komma igång snabbt är att transponera den pentatoniska moll-skalan och dur-skalan då dessa är relativt enkla att använda. 

 

Eftersom de pentatoniska skalorna som presenterats i detta kapitel har sin första ton på den låga E-strängen går det att flytta hela skalan till en ny tonart genom att helt enkelt ändra start-tonen på låga E-strängen. På bilden ovan börjar skalan på det femte bandet vilket innebär att skalan går i tonarten A-moll, eftersom tonen A ligger på det femte bandet på den låga E-strängen. 

 

Om vi däremot ska spela melodier eller ett solo exempelvis i tonarten Gm behöver vi ändra skalan, vilket man enkelt kan göra genom att flytta ner skalan ett helt steg och istället börja på tredje bandet på låga E-strängen, där tonen G ligger.

 

På detta vis kan man ändra vilken tonart skalan spelas i genom att flytta den upp och ner längs greppbrädan. Nedan kommer ett flertal bilder som illustrerar detta:

 

Pentatonisk skala i A-moll:

 

Pentatonisk skala i G-moll

Pentatonisk skala i F-moll

Pentatonisk skala i B-moll

 

Pentatonisk skala i C-moll

Pentatonisk skala i D-moll

 

Behöver du ytterligare hjälp med ditt gitarrspelande?

© 2024 Gitarrlektioner Lidingö All rights reserved