Rytm nivå 1
Notvärden
Det finns flera olika notvärden inom musik och varje notvärde har en viss livslängd. De tre första notvärden som är viktiga att förstå är helnoter, halvnoter och fjärdedelsnoter.
Notvärden |
Längd |
Helnot |
4 pulsslag |
Halvnot |
2 pulsslag |
Fjärdedelsnot |
1 pulsslag |
Helnoter
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
X |
X |
X |
Halvnoter
En halvnot är två pulsslag i längd. För att förstå hur lång halvnoten är kan man testa spela en gång vartannat slag, t.ex:
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Fjärdedelsnoter
En fjärdedelsnot är ett pulsslag i längd. För att förstå hur lång fjärdedelsnoter är kan man testa spela på varje slag:
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Öva med metronom
Metronom
Metronom är ett verktyg som håller takten. Det lättaste sättet att använda en metronom är att söka på metronom på google eller ladda ner en på telefonen.
(Bild på metronom hämtat från google)
När man tagit fram en metronom väljer man först ett tempo (BPM) och startar därefter metronomen. BPM står för Beats per Minute och betyder alltså slag per minut. Klockan tickar exempelvis i 60 BPM, det vill säga 60 sekunder per minut.
Anledningen till att det är väldigt viktigt att öva med metronom är för att lära sig att hålla en stadig rytm och inte låta tempot skifta upp och ner medan man spelar, vilket är lätt hänt om man inte kan känna rytmen i kroppen medan man spelar.
Att hamna i otakt
När man spelar i ett riktigt musikaliskt sammanhang blir det tydligt när musiken inte hamnar rätt i takten. Är man själv osäker på hur rytmen går i sitt eget gitarrspel känns det oftast som att man gissar sig fram när varje ton ska komma.
När man använder en metronom brukar första slaget markeras med ett extra starkt ljud för att påminna om att takten har påbörjats.. Genom att söka efter första slaget i varje takt kan man finna en väg tillbaka in i rytmen i musiken som man spelar. Då man spelar med flera musiker brukar detta slag oftast markeras med ett ackordbyte. Spelar man med en trummis kan man invänta trumslagarens “fill” och tillsammans med trummisen landa på första slaget i takten.
© 2024 Gitarrlektioner Lidingö All rights reserved
Åttondelar
Än så länge har vi spelat helnoter, halvnoter och fjärdedelar där varje notvärde skiljer sig i längd. I detta kapitel kommer vi att dyka djupare i åttondelar
Livslängd åttondelar
Åttondelar är hälften av en fjärdedels längd:
1 | & | 2 | & | 3 | & | 4 | & | 1 | & | 2 | & | 3 | & | 4 | & | 1 | & | 2 | & | 3 | & | 4 | & |
X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X |
För att göra det enklare att spela åttondelar brukar man sätta in ett “&” mellan varje slag. I en takt med åtta stycken åttondelar spelar man då alltså på varje slag och mellan varje slag (på &). Det som kommer mellan slagen kallas för “uppslag”.
Ett väldigt praktiskt knep är att stampa takten med foten när man spelar åttondelar och tänka att foten trycker ner i golvet på varje slag, och lyfter från golvet på varje uppslag. Här kommer vi alltså att spela både på slagen (när foten slår mot marken) och uppslagen (när foten lyfter från marken).
Att bara spela på uppslag
För att djupare förstå åttondelarna är det väldigt nyttigt att isolera endast uppslagen och lära sig att spela varje uppslag i en takt. Detta gör att man enklare lär sig att känna åttondelarna i kroppen medan man spelar. Om man tar bort alla toner som kommer på slagen och endast spelar på uppslagen ser rytmen ut enligt följande:
1 | & | 2 | & | 3 | & | 4 | & |
X | X | X | X |
Åttondels-synkoper
Synkoper är inom musik när en markering kommer mellan taktslagen istället för på ett taktslag. Detta kan exempelvis handla om ett ackordbyte som kommer på uppslaget på 4& istället för på slag 1 i nästa takt. Ett exempel på detta är i introt till låten “Here comes the sun” med Beatles. Ackorden är D – G – A7 och första vändan i introt kommer G ackorden på en synkop vid uppslagen på 4&, istället för första slaget i takten efter. Under andra vändan av introt kommer både G-ackordet och A7-ackordet på en åttondelssynkop.
Ackord och melodier med rytm
Varje ackordföljd och melodi följer olika slags rytmer. Här finns några exempel på kända melodier där rytmen är indelad i helnoter, halvnoter, fjärdedelar eller åttondelar.
Blinka lilla stjärna (i G-dur)
Ton: | G | G | D | D | E | E | D | – |
Pulsslag: | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 |
Text: | Blink | a | lill- | a | stjärn | a | där |
Ton: | C | C | B | B | A | A | G | – |
Pulsslag | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 |
Text: | hur | jag | undr- | ar | vart | du | är |
Observera att sista kolumnen på båda raderna är tomma. Detta innebär att dessa toner hålls ut över två slag istället för ett slag. Denna melodi består alltså av fjärdedelar och halvnoter, där alla toner är fjärdedelar förutom D tonen vid “där” och G tonen vid “är”.
(Blinka lilla stjärna skriven med noter)
Love me tender i C-dur
Ton: | G | C | B | C | D | A | D | – |
Pulsslag: | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 |
Text: | Love | me | ten- | der | Love | me | Sweet |
Ton: | C | B | A | B | C | – | – | – |
Pulsslag: | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 |
Text: | Ne | ver | let | me | go |
Spela exakt på slagen
En musiker som är rytmiskt tight har förmågan att spela precis på rätt ställen i varje takt. Det innebär att man har en väldigt bra tajming och alltid känner rytmen i kroppen när man spelar. I detta kapitel kommer vi att öva på att bli bättre på att få en perfekt tajming i vårt spelande
“Överrösta” Metronomens pulsslag
Den mest effektiva metoden att öva med metronomen är att ställa in metronomen på en högre volym än gitarren så att man tydligt hör varje pulsslag.
När man övar med metronomen på hög volym går det att höra tydligt när man råkar spela strax innan eller efter varje pulsslag. Målet är att försöka överrösta metronomens pulsslag genom att spela exakt samtidigt som metronomen tickar. Ju närmare slagen man träffar desto mer kommer gitarren lyckas överrösta metronomen.
Att rusa och släpa efter
Begreppet rusa och släpa efter används för att beskriva situationer där tajmingen inte går rätt till.
Att rusa innebär att man spelar precis innan slaget och missar helt enkelt tajmingen. Att släpa innebär tvärtom att man spelar precis efter slaget. I ett band där en trumslagare håller tempot är det viktigt som gitarrist att tydligt känna när man tajmar sitt spelande rakt på slagen jämfört med när man råkar träffa fel.
Det kan vara en insiktsfull övning att avsiktligt rusa eller släpa efter för att få en känsla över hur det känns när tajmingen är bra jämfört med när tajmingen är dålig.